Social Media Strategie

Hoe kan je Facebook, Twitter, Pinterest, Google +, Youtube inzetten om de boodschap van je bedrijf of organisatie vorm te geven en te verspreiden?

Wat is het geheim van een geslaagd gebruik van de social media? Een strategie!

1. Doelstelling bepalen

Denk dus eerst even na wat je wil bereiken met social media. Wil je mensen informeren? Klantenrelaties opbouwen en aandacht trekken? Je imago opkrikken? Bezoekerscijfers en ranking van je website opdrijven?  Denk dus na hoe social media jouw organisatie kan ondersteunen.

2. Luisteren en analyseren

Welke doelgroep je wil bereiken via de social media kanalen? Dan moet je gewoon even luisteren. Hoe wordt over jouw merk gesproken? Hoe is je merk online aanwezig? Wat zijn de favoriete social media van jouw doelgroep? Welke onderwerpen worden aangesneden in hun conversaties? Kijk hoe de fans jouw social media strategie kunnen verrijken.

3. Integratie

Soms durven we dit al eens te vergeten, maar online en offline zijn nauw met elkaar verbonden. Ga dus even na hoe social media jouw offline activiteiten kunnen versterken en hoe je beide met elkaar kan verbinden.

4. Tools & tactics

De bedoeling van social media is participeren in conversaties, je verhaal delen, zorgen dat er over je gepraat wordt en een community opbouwen rond jouw merk. Social media zijn geen speeltje, zorg dus voor een goed georganiseerde en regelmatige social media flow.

En dan zijn er twee best practices die je voor ogen moet houden: wees origineel en blijf authentiek!

Meer weten neem contact met ons op.